Vi som driver Bidraget.se gör det för att vi vet hur snårigt det kan vara att hitta rätt bland våra myndigheter och dess stöd och bidrag. Det är inte alltid så lätt ens när man vet vad man har rätt till.
Vi upplever att myndigheternas försök att förenkla och underlätta för individen som är berättigad till stöd många gånger lett till motsatsen. I dag krävs att du både är frisk, högutbildad och har ett stort sparkapital på banken om du t ex ska härda ut en sjukskrivningsprocess utan att bli av med bostaden och bli ännu sjukare. Undrar hur många som drabbats av psykisk ohälsa pga av osäkerhet i bidragssystemet?
Det är frågor som dessa som driver oss. Vi vill att alla i sverige ska ha samma möjligheter och förutsättningar att få de stöd man har rätt till. Du ska ha samma chans att få sjukpenning om du är en ensamstående kvinna med 3 barn som inte talar svenska, inte har någon eftergymnasial utbildning och inte har några pengar på banken som om du är professor i offentlig ekonomi, har miljoner på banken och bor i en bostadsrätt utan lån.
En av våra uppgifter är att försöka presentera stöd och bidrag i ett lättillgängligt format, så att alla som har rätt till ett stöd också ska veta om det, söka det och få det.
En annan viktig uppgift är är att ge stöd och råd när det blir fel. När tex myndigheten säger nej fast du har rätt till ett bidrag eller stöd. Att ansöka kan vara en tuff process. Att överklaga kan vara en helt annan resa. Många väljer att inte överklaga för att de inte vet var man ska börja. Och det tycker vi är sorgligt och väldigt fel. Det ger också en felaktig bild i statistiken och resurser läggs inte där de ska.